Det var ju så lätt så

En av mina vänner läste nyss en mattekurs som jag läste för evigheter sedan. Då vi snackade om kursen så nämnde jag att jag tyckte att det var nog den lättaste mattekursen jag någonsin läst. Ville även försäkra henne att hon skulle klara den bra och det var inget att oroa sig för. Nu ska vännen ha en tenta i denna kurs...vääääldigt snart. Hon är smått panikslagen för det finns en hel del satser och grejer som man ska hålla ordning på. Eftersom jag nu hade sagt att kursen var så jädras lätt bad hon mig om hjälp. Klart jag hjälper till! Det är det vänner gör.

Men. Jag minns ingenting från kursen. Nästan ingenting. Insåg det när jag kollade på extentorna och de uppgifterna som hon behövde ha hjälp med. Lyckas lösa enstaka uppgifter men långt ifrån så många som jag tycker jag borde lösa. Hur kan man glömma så mycket? Pinsamt! Det var ju så lätt, iaf då jag läste det.
 
Det är ju precis sådan här sorts ytinlärning som lärare vill att deras elever ska skippa. De ska lära för livet och inte glömma kursen så fort den är avslutad. Aja baja på mig. Jag skäms. Verkligen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0